>

Dolly de Rode exposeert in de Martinikerk te Groningen

 

'Iets te maken waardoor het denken even stopt'

 

Het werk dat Dolly de Rode in de Martinkerk te Groningen toont valt uiteen in twee ‘families’. Aan de ene kant zijn er mozaïekachtige, vrij gedetailleerde werken die ook wel iets weg hebben van glas in lood. Aan de andere kant zijn er meer verstilde werken die inzoomen op een organisch detail, dikwijls een bloem. De gedetailleerde werken roepen ook weer herinneringen op aan nog weer vroeger werk.

 

 

 

 

Dit werk kenmerkte zich ook door een veelheid aan beeldelementen, een mozaïekachtige opbouw en een kader om de eigenlijke voorstelling. Maar de schilderijen die Dolly de Rode toen maakte, werden bevolkt door runentekens, totems, hiëroglyfen en mystieke symbolen en decoratieve patronen uit vele culturen van over de hele wereld. Uit deze culturen die uiteenliepen van Mesopotamisch tot Indiaans haalde zij wat ze waardevol vond. Dat smolt zij vervolgens samen tot een hecht geheel, zodat er iets moois ontstond wat er eerder nog niet was. Eigentijdse iconen van aardse en zinnelijke ervaringen waarin symmetrie en grondvormen als de cirkel, het vierkant en de ellips een belangrijke rol speelden.